V súvislosti so situáciou, ktorú tu máme ohľadne COVID-19, mnohí zamestnávatelia umožňujú zamestnancom pracovať z domu. Tam kde to je možné a kde to dáva zmysel. Pristupujú k tomu aj tí zamestnávatelia, ktorí sa tomu doteraz bránili zubami nechtami. Snažia sa zodpovedne minimalizovať sociálne kontakty s ostatnými.
Avšak je potrebné, aby organizácie mali vytvorené určité pravidlá na domácu prácu.
Každý človek je iný. Niekomu takýto štýl práce vyhovuje, pre niektorých je to ťažká výzva, nakoľko potrebujú sociálny kontakt. Ja už vyše roka pracujem z domu a milujem to. Tiež som si ale musela vytvoriť pravidlá, aby som sa nedala rozptyľovať, zostala produktívna a užívala si výhody práce z domu.
Ponúkam Vám pár rád, postrehov, ktoré Vám môžu v tejto oblasti pomôcť.
Aké sú pre nás výhody práce z domu? Pravdepodobne získame na prácu viac času, ktorý ušetríme tým, že nemusíme dochádzať do práce, vyberať si oblečenie, obliekať sa, a ako ja hovorím skultúrniť sa 😊 Na druhej strane je tu sloboda, žiadna kontrola a lákadlá (posteľ, televízia, web, príjemné počasie, ….), ktoré nás môžu stáť ten ušetrený čas, alebo spôsobia odkladanie našich pracovných povinností.
Okrem takýchto lákadiel sú tu v tejto mimoriadnej dobe aj ďalší členovia rodiny, ktorí môžu znížiť Vašu produktivitu. Pre mňa je veľmi náročné plniť svoje pracovné povinnosti a pritom krotiť svoje dve malé deti, neustále sa hádajúce, provokujúce a vyžadujúce moju pozornosť. Viem, že povoliť im hry na telefóne či tablete nie je najlepšie riešenie, ale pravdu povediac, u nás je to jediné čo mi umožní vybaviť aspoň pár e-mailov. A som veľmi vďačná, že žijeme v dome so záhradou, kde ich môžem vypustiť a tak získať ďalší čas na prácu. Sú aj dni kedy sa mi podarí vymyslieť hru, pri ktorej sa zabavia bez mojej prítomnosti aj hodinu, no nie je to často. Tiež musím myslieť, že tie dvoj nohé malé potvorky potrebujú aj niečo jesť, a častoooo. A najlepšie zakaždým niečo iné. Je samozrejmé, že toho cez deň veľa nespravím.
Prvé dni ma to veľmi zožieralo, ale potom som to prijala tak ako to je. Nestihnem vybaviť všetko, ani si nedávam vysoké ciele, a veľké plány. Uvedomila som si, že táto situácia je len dočasná, treba sa prispôsobiť a treba ju využiť. Čas strávený s deťmi veľmi rýchlo uteká, veľa sa hráme, spolu sa učíme a spoznávame. Áno, toľko nových vecí som si na svojich deťoch všimla a tak viem, prečo sa správajú v rôznych situáciách tak ako sa správajú, a viem sa na nich naladiť tak ako doteraz nie. Doteraz som o tom veľa nepremýšľala. Doteraz sme sa unášali prúdom a všímam si, že dnes začíname plávať. Preto túto situáciu beriem ako niečo čo muselo prísť, aby ma zase naučilo niečo nové. Som šťastná a vďačná za zdravie, rodinu, priateľov a túto skúsenosť.
Každý z nás je v inom štádiu životného cyklu a preto aj podmienky na prácu z domu máme rôzne.
Existujú však viaceré druhy flexibilnej práce, ktoré je možné využiť. Pozrime sa na ne:
- Práca z domu – dopredu treba premyslieť čo to obnáša a či je to vôbec možné pri každej pracovnej pozícii, napr. z technologického hľadiska (pracovné nástroje – napr. PC,…), z hľadiska zabezpečenia ochrany údajov, nevyhnutných osobných stretnutí. Ide o prácu mimo kancelárie, ktorá môže i nemusí byť doma.
- Úprava pracovnej doby – okrem klasických vzájomne dohodnutých úprav pracovnej doby medzi zamestnancom a zamestnávateľom, môže byť pre zamestnanca benefitom stlačený pracovný týždeň, čo znamená, že zamestnanci pracujú štyri 10-hodinové dni namiesto piatich 8-hodinových dní. Zámerom je, že zamestnanci pracujú rovnaký čas za menej dní.
- Pružná pracovná doba – väčšinou je daná pevná pracovná doba, kedy sa vyžaduje aby bol zamestnanec na pracovisku, a pružná časť (väčšinou pred a po pevnej pracovnej dobe), kedy si zamestnanec prispôsobuje príchod a odchod, napr. rodinným požiadavkám.
- V iných krajinách funguje aj zdieľanie pracovných miest, čo sa uskutočňuje vtedy, keď dvaja ľudia pracujú na čiastočný úväzok namiesto toho, aby jedna osoba pracovala na plný úväzok. Stretla som sa s tým už aj u nás, ale bolo to skôr ako riešenie nemožnosti nájsť zamestnanca na plný úväzok na dané pracovné miesto. Firma mala podchytených dvoch ľudí, ktorí chodili pre ňu pracovať ako na vedľajší pracovný úväzok (privyrobenie si popri hlavnej práci, ktorú vykonávali na zmeny).
- Práca na čiastočný úväzok – napr. matky, ktoré sa chcú venovať aj deťom a domácnosti často hľadajú takúto pracovnú výhodu.
- Živnostníci, freelanceri, externí dodávatelia – táto možnosť môže byť výhodná pre obe strany. Firmy využívajú túto možnosť hlavne v prípadoch riešenia 1-rázových situácií, či mimoriadnych, alebo počas trvania určitého projektu. Po jeho skončení nemajú problém čo s nadbytočným zamestnancom. Na každý projekt, či situáciu si nájdu človeka, ktoré spĺňa konkrétne požiadavky čo najlepšie.
Ja pre seba vidím výhodu v takejto práci v tom (okrem slobody), že môžem svoje služby poskytovať viac ako jednej firme. Pri každej firme sa niečo nové naučím, a tak ma táto práca neustále obohacuje a rozvíja.
Udržanie si dobrých zamestnancov je dnes najvyššou prioritou. Hlavne mladšie generácie, mileniáli, hľadajú viac než len prácu a mzdu. Spoločnosti musia hľadať flexibilnejšie pracovné možnosti.
Samozrejme, nie každá práca môže byť flexibilná. Čašník nemôže pracovať z domu, ani výrobný operátor, či kontrolór kvality. Ale existuje veľa pozícií, ktoré môžu fungovať mimo tradičného kancelárskeho prostredia. Ako to čo najlepšie nastaviť? Flexibilná práca neznamená len prácu z domu, preto sa treba zamyslieť nad všetkými možnosťami. Vybrať pre konkrétne pracovné miesto možno tú najlepšiu kombináciu z ponúkaných možností.
Nedávno som narazila na článok o programe BlueWork od spoločnosti American Express, ktorý spoločnosti a zamestnancom ponúka 4 možnosti výkonu práce: práca z domu (HOME), práca v teréne (ROAM – týka sa hlavne zamestnancov, ktorí sú väčšinou na cestách, obchodníci,…), klasická práca v kancelárii (HUB) a virtuálne pracovisko (CLUB – zamestnanci majú v ponuke viaceré pracoviská, nemajú pevne pridelené jedno miesto). Pracovný priestor takto môžu prispôsobiť potrebám každej kategórie zamestnancov.
Spoločnosť pri plánovaní flexibilnejšieho výkonu práce musí brať do úvahy:
Ergonómiu: Zamestnanci musia mať pracovné priestory. Môže to byť doma, v kancelárii alebo na cestách. V priestoroch spoločnosti pracoviská zabezpečuje daná spoločnosť. A v iných prípadoch musí spoločnosť poskytnúť zamestnancom dobré pokyny, ako efektívne pracovať zo vzdialeného miesta. Napríklad ja v rámci spolupráce s jednou organizáciou som dostala pokyny týkajúce sa ergonómie pracoviska pri práci z domu.
Technológia: Čo potrebuje zamestnanec? – pevný PC, notebook, tablet,… a čo software…. Každý zamestnanec má iné potreby a úroveň znalostí na využívanie prideľovaných technológií.
Podpora: Mám na mysli personálne, mzdy, účtovníctvo, IT, nákup atď. Tieto oddelenia podporujú zvyšok organizácie. Potrebujú politiky /postupy/usmernenia, ktoré umožnia každému pracovníkovi výkon práce.
Manažment: V neposlednom rade musia manažéri vedieť, ako pracovať s každým typom zamestnanca. To zahŕňa komunikáciu, prideľovanie úloh, stanovovanie cieľov, hodnotenie výkonnosti atď. Len preto, že zamestnanec nie je v kancelárii, neznamená to, že nepotrebuje pozornosť a podporu manažmentu.
Organizácia musí analyzovať pracovné miesta a zisťovať potreby svojich zamestnancov, a tak zvoliť najlepšiu možnosť pre efektívny výkon práce. Môžu nastať situácie kedy je lepšia jedna možnosť ako druhá, a stav je treba prehodnocovať.
Flexibilná práca je náročnejšia, ako si myslíme.
Keď som začala pracovať ako konzultant a moja kancelária bol, aj stále je, môj pracovný kútik v našom dome, stretla som sa s otázkou, či ma klienti berú vážne ak nemám niekde riadnu kanceláriu.
Ukázalo sa však, že situácia sa zmenila a moji klienti vyžadujú, aby som ja chodila k nim. Ak sa chcú stretnúť niekde mimo, radi si sadnú na kávu v príjemnej kaviarničke. Takže mne to takto funguje.
Mnohí ľudia nevydržia pracovať z domu príliš dlho, potrebujú byť súčasťou nejakej organizácie, spoločenstva. A vtedy sa vracajú do klasického zamestnania, do kolektívu. Ja som introvert, to čo robím ma baví, a mám vyváženú prácu z domu s prácou v teréne s ľuďmi, takže štýl svojej práce milujem.
Ale ako zvládnuť lákadlá, veci, ktoré Vás doma rozptyľujú?
Aj v bežnom zamestnaní existuje mnoho rušivých vplyvov – kolegovia, hlučnosť, chýbajúce súkromie,…, so všetkým si však dokážete poradiť, zatvoríte dvere, nasadíte slúchadlá,….
No keď pracujete doma, ste sami – ak strávite časť „pracovného“ dňa na záhrade medzi riadkami nasadenej zeleniny, pozeraním televízie, surfovaním na nete, športovaním alebo dopisovaním si s priateľmi, môžete za to obviňovať len seba. Ak chcete takéto lákadlá či rozptýlenia prekonať je treba zvážiť zopár vecí:
- Povedzte si ako chcete pracovať. Sebauvedomenie je veľmi silná vec. Úprimne sa pozrite na svoju produktivitu. Kedy ste najproduktívnejší, a kedy naopak?
- Pracovné miesto si nastavte najlepšie ako môžete. Musí byť pohodlné, komfortné, bez rušivých vplyvov.
- Určite si čas na domáce práce. To, že ste doma, neznamená, že musíte riešiť domácnosť. Spravte si rozvrh a objavte slobodu práce z domu. S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť.
- Trénujte sebadisciplínu. Ak chcete vybehnúť von na kávu alebo si zacvičiť, spravte to. Len si uvedomte, že v určitý čas sa musíte vrátiť do práce.
- Stretnutia, vybavovačky, návštevy lekára, nákupy, riešte ich mimo dopravnú špičku. Cieľom práce z domu nie je pracovať viac hodín. Tak budete môcť určité činnosti vykonať rýchlejšie.
- Nájdite si čas na cvičenie a zdravé stravovanie.
Práca z domu nie je ľahká. Existuje veľa výhod no musíte čeliť výzvam – napríklad cvičenie a sebadisciplína. Nájdenie rovnováhy si vyžaduje čas a čestnosť k sebe samému i ku klientom, či zamestnávateľovi.
Milujem HR a mám dlhoročnú prax v oblasti personálneho manažmentu. Firmy, v ktorých som pracovala mali rôzne druhy podnikateľskej činnosti, boli rôznej veľkosti a boli v rôznych štádiách životného cyklu. Získala som neoceniteľné skúsenosti v každej z nich. Tie chcem dnes využívať a pomáhať firmám i jednotlivcom posúvať sa dopredu. Firmám ponúkam poradenstvo a konzultácie v oblasti nastavenia HR, výkon nezávislého personálneho auditu a podporu pri implementácií nových politík. Okrem toho im ponúkam, a aj jednotlivcom, vzdelávanie – kurzy na mieru, aj e-kurzy.