Domov Interview Aký teambuilding pripraviť pre zamestnancov? S novou aplikáciou budú blúdiť a baviť sa pritom

Aký teambuilding pripraviť pre zamestnancov? S novou aplikáciou budú blúdiť a baviť sa pritom

Autor: Zuzana Riglerová

Ako to vyzerá, keď sa digitálny prvok prikradne do sveta teambuildingu? Hravo, interaktívne, a hlavne zmysluplne. Aplikácia Wander je unikátnym slovenským výtvorom, prostredníctvom ktorého môžete robiť teambuildingy pre svoje tímy celkom inak. Túlajte sa v ktoromkoľvek meste, nákupnom centre či lese, spoznávajte a bavte sa pritom. Dôležité je, že blúdenie má presný cieľ.

Dáta vám aplikácia vypľuje takmer na počkanie po ukončení hry. Vašou úlohou je už len vyhodnotiť ich. Zdá sa vám to príliš jednoduché? Cieľom tvorcov bolo vytvoriť práve user-friendly a atraktívne riešenie s maximálnym efektom.

Wander nie je turistickým sprievodcom, ale jasne vám ukáže mieru porozumenia zamestnancov v tímoch a ich spolupráce. Zakladateľom je Mikuláš Kravárik, ktorého inšpiroval geocaching.  „Autorovi Wanderu napadlo, že by toto blúdenie mohol spojiť s IT technológiami. Vo výsledku tak ľudia chodia na určité miesta, spoznávajú ich prostredníctvom aplikácie a plnia poznávacie alebo zábavné úlohy. Impulz prišiel priamo od kamaráta autora, HR manažéra, ktorý by podobnú aplikáciu ocenil,“ vysvetľuje lektorka Martina Nádaská, ktorá sa podieľala na vývoji obsahu aplikácie. Po technickej a dizajnovej stránke sú súčasťou tvorivého tímu Ľuboš Lehota, Ján Kochláň a za marketing Lucia Rumanová.

 

Viac než len opíjanie sa

„Teambuilding je dôležitou časťou spoznávania tímu, aby jeho členovia efektívnejšie komunikovali a podávali lepšie výkony,“ tvrdí mladá lektorka, koučka, mentorka a terapeutka na voľnej nohe, ktorá je tvárou aplikácie. „Mojou úlohou bolo naplniť tento skvelý IT nástroj rovnako skvelou myšlienkou a kvalitným obsahom. Teda teambuildingom, ktorý bude viac ako len opíjanie sa na chate. Drvivá väčšina šialených úloh je výsledkom mojej práce,“ smeje sa Martina.

 

Dostupná online

 „Potrebovala som nájsť niečo, cez čo by som mohla aplikáciu promovať. Oslovili ma z platformy slobodného vzdelávania Workshop.sk a už na prvý pohľad sa mi zdala pre náš projekt veľmi zaujímavá. Jej tím je profesionálny, prístupný, veľmi dobre sa s nimi komunikuje. Sú otvorení takmer všetkým mojim nápadom, čiže hľadajú možnosti, ako robiť veci lepšie. Je úžasné, že každý lektor si tu môže vytvoriť svoj profil a propagovať vlastné workshopy a tréningy.“ Hodnotí Martina platformu, ktorá spája dopyt po vzdelávaní a rozvoji s ponukou. Sama cez ňu plánuje svoje kurzy ponúkať. 

 

Aj blúdenie môže byť presne zacielené

Slovenský preklad anglického Wander je blúdiť, ponevierať sa a potĺkať sa. Túlanie sa je hlavnou pointou aplikácie. Dôležité však je, že má svoj cieľ. „Čo sa týka teambuildingov, zo strany HR manažérov pozorujem záujem o športové aktivity a vybláznenie sa, najmä o outdoorové aktivity. Poučnejších teambuildingov s hlbšou pointou je menej, no darí sa mi ich presadiť a vidím, že to má zmysel a výsledok. Wander je koncept, pri ktorom ľudia idú do terénu, zmenia bežné prostredie, no zároveň riešia úlohy, ktoré majú pre tím význam. Spoznávajú samých seba, aj svojich kolegov.“ Určite odporúčame obuť si tenisky. Nemusíte sa však báť, že by ste zodrali podrážku. Herný priestor sa vyhradí na základe dohody, napríklad na oblasť Starého Mesta alebo časť Koliby.

 

Stačí GPS signál

Počet tímov a ich členov v hre nie je limitovaný. Tie vzájomne súperia. V úvode si všetci stiahnu aplikáciu do mobilu a otvoria hru. Následne sa objaví mapa. Na nej sú uložené úlohy na rôznych miestach. Tie má hráč nájsť a splniť. Zábavnejšia úloha môže vyzerať nasledovne: v rámci časti Bratislavy sa máte dostaviť k vybranej soche, o ktorej dostanete informácie, máte zaujať rovnakú pozíciu ako socha a odfotiť sa. Pri náročnejších zodpovedáte na rôzne otázky a tým sa učíte napríklad o histórii daného mesta. Jednou z bizarnejších tém aplikácie je Poďte s nami nakupovať do nákupného centra bez peňazí. Pri úlohách neminiete ani 1 cent a zabavíte sa. V nákupnom centre budete napríklad zháňať kozmetické vzorky zadarmo. Hlavným dôkazovým materiálom a zároveň zábavným prvkom aplikácie je fotografia. Ideálne bizarná, zaujímavá, veselá. Jedinou podmienkou hry je, aby mala vybraná lokalita GPS signál. Len tak ju totiž pomocou aplikácie  nájdete.

 

Hry na stovky spôsobov

Ponuka v rámci aplikácie je veľmi pestrá, takmer neobmedzená. Uspokojí slobodomyseľnejší start up, aj korporáciu. Ak sú v tíme starší ľudia, ktorí k mobilným aplikáciám nemajú veľmi blízko, nemusia s ňou nevyhnutne pracovať. Podieľajú sa len na plnení úloh. „V prípade potreby poskytujeme aj zaškolenie práce s aplikáciou. Je to tak jednoduché, že na to potrebujeme až 3 minúty,“ vtipkuje Martina. Ak manažéri nemajú jasnú predstavu, ako by si teambuilding predstavovali, konzultačné hodina je zadarmo. Wander tím ochotne poskytne poradenstvo, prekonzultuje ciele teambuildingu a odporučí primeranú formu na základe zadaných cieľov.

 

Úlohy a prostredie si vyberáte

Klient si môže vybrať hneď z niekoľkých typov prostredí a úloh. V prípade záujmu mu Wander tím pripraví úplne jedinečné úlohy na základe zadania. Aplikácia je naozaj veľmi modifikovateľná. „Dokážeme pripraviť spoznávačku na akékoľvek mesto. Závisí, či ho chcú účastníci spoznať vyslovene historicky alebo historicky a pritom sa zabaviť. Všetci musia spolupracovať a v skupine zaujať nejaké miesto. Úlohy sú bodované a tím s najväčším počtom bodov vyhráva,“ popisuje Martina fungovanie hry. Na splnenie úloh je nastavený časový limit. Ideálne je vyhradiť si na hru 3 – 4 hodiny. Nastavenie jej trvania je však úplne na vás. Jemný časový tlak je dobrý z dôvodu, že tím musí reagovať pomerne promptne. Tak sa prirodzene ukážu charaktery osobností, a teda kto je prirodzeným lídrom, kto kreatívcom alebo kto disponuje dobrými organizačnými danosťami. Hra vtiahne účastníkov natoľko, že odhalia svoje prirodzené ja a silné stránky bez toho, aby sa štylizovali do nejakej pózy.

 

Odhalí možnosti práce s tímom

„Pridanú hodnotu tohto konceptu teambuildingu vidím v tom, že je úplne nový, iný, unikátny a súťaživý. Poskytuje mnoho informácií o jednotlivých členoch tímu: ako spolupracujú, komunikujú a pristupujú k úlohám. HR manažérovi otvára množstvo možností, ako ďalej s tímom pracovať. Dostáva odpovede, na základe ktorých, môže zvážiť potrebné aktivity, vzdelávanie alebo si vie nastaviť stratégiu, ako dosiahnuť s tímom lepšie výsledky. Informácie sú tiež prevenciou vzniku konfliktov. Pretože čím viac sa poznáme a chceme k sebe hľadať cestu, tým menej sporov máme. Na oddeleniach sa na pracovisku bežne vyskytujú problémy. Ak o nich ako manažér neviete, je vysoko pravdepodobné, že počas hry vyplávajú na povrch. Následne ich môžete riešiť,“ vysvetľuje lektorka dôležitosť hry.

 

S podporou či bez?

Teambuilding zvládne HR manažér aj čisto vo svojej réžii. Má však možnosť oprieť sa o Wander support, ktorý je prítomný počas celej akcie fyzicky alebo na telefóne. Odpovede účastníkov sa spracovávajú priebežne už počas hry a realizačný tím pripraví report plný zábavných fotiek, ktorý môžu účastníci následne zdieľať na sociálnych sieťach. Spoločné vyhodnocovanie fotografií a úloh prezradí tiež mnoho. Uvidíte, ako voči sebe vystupujú členovia tímov. Prezentácia výsledkov môže byť večerným záverom teambuildingu. „Naším zámerom bolo, aby po reportingu úloh vznikol ešte priestor na hodnotenie pre HR manažéra a na spoločnú diskusiu po samotnej hre. Ako manažér viete k týmto objektívnym dátam pridať vlastné hodnotenie. Rovnako účastníci tímov môžu vzájomne hodnotiť fotografie a splnenie zadaných kritérií a rozhodnúť tak o víťazovi hry.“

 

Bavte sa, ale zmysluplne!

Manažéri väčšinou požadujú, aby teambuilding niesol prvok zábavy. Tento aspekt je dôležitý, avšak nie vždy je tým, čo tím potrebuje na riešenie svojich problémov. „Myslím, že naša aplikácia je efektívnejším spôsobom, pretože ponúka zábavu a pridanú hodnotu. Vytvára potrebu nadviazať komunikáciu medzi členmi tímu a tvoriť riešenia. A tomu sa nevyhnú ani v práci. Navyše, poskytuje hmatateľné dáta, s ktorými môžu manažéri ďalej pracovať a s tímom napredovať.“  Zmena prostredia má podľa Martiny tiež svoje opodstatnenie. Tým, že zamestnanci opustia formálne prostredie, nadobudnú pocit, že sa môžu viac uvoľniť. „Teší ma, že lídri tímov na Slovensku sú otvorení tomu, aby ich členovia na sebe pracovali. Keď sa ľudia na pracovisku poznajú a majú kamarátsky vzťah, nemajú až takú tendenciu z firmy utekať, keď dostanú čo i len trochu lepšiu pracovnú ponuku.“

 

Slovenské firmy novinky vítajú

Digitálne prvky v teambuildingu sú pre mladšie generácie lákadlom. „Dostaňte mladého človeka do prírody bez mobilu! S aplikáciou Wander si ho má nielen vziať, ale aj zapnúť a používať,“ komentuje situáciu lektorka. Podľa Martiny sa stále viac začína objavovať digitálny prvok a prvok virtuálnej reality. Ako na nové trendy reagujú slovenské firmy? „Zaujímajú sa o novinky, pretože nechcú svojím ľuďom v tímoch prinášať neustále to isté. Ak si spomeniem na teambuildingy pred 10 rokmi, vidím chatu alebo hotel s dobrou večerou a zaujímavými večernými rozhovormi pri vínku,“ usmieva sa odborníčka. „Postupne a našťastie sa vytvorila potreba robiť ich zaujímavejšie a s pridanou hodnotou.“

 

Otestujte aplikáciu zadarmo

Jednotlivé aplikácie Wander pre obe platformy (iOS/Android) si môžete stiahnuť na www.iamwander.com zadarmo. Po nainštalovaní vám aplikácia poskytne krátky návod, ako s ňou pracovať. Zadáte e-mailovú adresu a kód eventu: test. Otvoria sa úlohy na mape. V tomto prípade ich však nemusíte plniť v danej lokalite. Ak však chcete zažiť celý teambuilding, stretnúť sa s tvorcami a naozaj zistiť, čo môže vášmu tímu aplikácia priniesť, pri príležitosti jej uvedenia na trh si môžete na www.workshop.sk zakúpiť svoje miesto na skúšobný teambuilding za 35 eur. Ak ste jednotlivec, support vás spáruje s ostatnými záujemcami a pomôže vám tak tím vytvoriť. Môžete tak urobiť aj sami na základe sympatií.

Podobné články

Zanechať komentár