Už ako 20 ročný vyučoval profesionálnych kuchárov ako správne pripraviť a servírovať jedlo, čo ho následne doviedlo až k lektorskej činnosti. Dnes je nie len lektorom, ale viac ako tri roky aj kvalifikovaným mediátorom so špecializáciou na pracovné konflikty a pracovno-právne spory.
Michal Révay vám priblíži kúsok svojho sveta, spomenie si na svoj prvý kurz a prezradí, aké ľudské správanie ho dokáže ešte aj dnes prekvapiť.
WS: Študoval si andragogiku na Filozofickej fakulte v Olomouci. Využívaš na svojich tréningoch poznatky, ktoré si počas štúdia získal?
Andragogiku v Olomouci som si vybral cielene a naozaj neľutujem. Ako hovorí profesor Šimek, s odpustením voľne parafrázujem, andragogika je veda o tom, ako donútiť dospelých ľudí cediť krv, pot a slzy, a navyše tak, aby to robili radi. Andragóg sa v praktickom živote neštíti využívať poznatky mnohých disciplín v prospech dospelého človeka, a preto toto vzdelanie využívam pri mediáciách, vyjednávaniach, organizačnom manažmente, a považujem ho za výhodu aj v mojich lektorských aktivitách. Myslím si, že každý zodpovedný lektor by mal poznať proces vzdelávania, od zisťovania potrieb až po evaluáciu, a špecifiká učenia dospelých, aby vzdelávanie bolo pre človeka užitočné a pre firmu návratnou investíciou.
WS: Ktorým oblastiam sa v rámci lektorskej činnosti venuješ najčastejšie? Aké témy sú u účastníkov tvojich kurzov najobľúbenejšie?
Ako lektor sa venujem iba témam, v ktorých mám bohaté skúsenosti. Čítať knihy či vyhľadať informácie na internete vie totiž každý. Kvalitné vzdelávanie nie je lacná záležitosť, preto od lektora treba žiadať čo najväčšiu pridanú hodnotu. Svoje skúsenosti a praxou konfrontované vedomosti odovzdávam v témach problémovej a krízovej komunikácie, vyjednávania, manažérskych zručností pre nižší a stredný manažment, v témach organizačného manažmentu, prevencie a riešenia najrôznejších HR „prúserov“, a ako andragóg samozrejme aj v témach firemného vzdelávania.
„Tvoriť a viesť kurzy na základe kníh a googlu považujem za šarlatánstvo, ktoré klientovi nielenže neprinesie žiadnu pridanú hodnotu, ale môže mu dokonca ublížiť.“
– Michal Révay
WS: Akú tému najradšej školíš ty?
Keďže robím len to, čo viem, každá téma z môjho portfólia ma baví rovnako. Držím sa pravidla, že každá vzdelávacia aktivita pre dospelého by mala plniť tri ciele: kognitívne – získať nové vedomosti alebo obnoviť tie zabudnuté; behaviorálne – zmeniť správanie, pracovné návyky a zlozvyky; a nakoniec postojové – upraviť svoj postoj a zvýšiť ochotu robiť veci správne. Baví ma pokúšať sa zdolávať tieto ciele a vytvárať kurzy tak, aby účastníci zapojili čo najviac zmyslov. Preto v nich nájdete vždy štipku ľahko stráviteľnej teórie, a zároveň najrôznejšie praktické úlohy, aktivity a hry.
WS: Spomínaš si ešte na úplne prvý kurz, ktorý si školil? Kedy to bolo? Máš na neho príjemné spomienky?
Nešlo o kurz, ako ho robím dnes. Pred takmer 20 rokmi som predával chladené ryby a rôzne morské potvory. Často sme však viac vyhadzovali ako predávali, a preto sme začali vzdelávať gazdinky aj profesionálnych kuchárov. Išlo o praktické ukážky spracovania a prípravy. A ja, 20 ročný chalan, ktorý o gastronómii nemal ani poňatia, som teda predvádzal, varil a poučoval majiteľov reštaurácií či profi kuchárov. Trochu bizarná situácia, haha. Ale zvládol som ju.
Michal takmer 10 rokov viedol tím vymáhačov pohľadávok, pod čím si môžeme predstaviť neustále náročné vyjednávanie a hľadanie dohody. Ako tímlíder sa venoval tým najzložitejším prípadom a vo vyjednávaní si zažil naozaj všetko, vrátane extrémov, ako je vyhrážanie sa samovraždou. Aj s takýmito klientami však napokon našiel rozumné a obojstranne prijateľné riešenie. Tieto skúsenosti ho viedli k tomu, aby sa stal mediátorom.
WS: S akými problémami ľudí sa na pozícii mediátora stretávaš najčastejšie?
Mediácia má v porovnaní so súdnym sporom mnoho výhod, bohužiaľ však stále nie je na Slovensku využívaná tak často, ako by mohla byť. A keďže ako mediátor, zmierovateľ a vyjednávač som viazaný mlčanlivosťou, nemôžem uviesť konkrétne prípady.
Vo všeobecnosti som sa zúčastnil napríklad riešenia konfliktu v sklade kvôli poškodeniu vysokozdvižného vozíka, či riešenia situácie s drobnou nehodou v dopravnej firme. Okrem toho som ako nestranný odborník naprával zamestnanecké vzťahy pri disciplinárnych konaniach, skončení pracovného pomeru, náhradách škody, či pomáhal v prevencii a zavádzaní prvkov antikonfliktnej firmy v kultúre, školstve, bankovníctve a retailovej sieti.
4 tipy, ako sa postaviť ku konfliktom
Michal zastáva názor, že konfliktom sa nedá úplne vyhnúť. Keďže sú však neraz symptómom iných problémov vo firemných procesoch, systémoch či vnútornej organizácii, môžu byť výborným katalyzátorom pozitívnych zmien.
Pre našich čitateľov prezradil 4 tipy, ako by sa mali ku konfliktom stavať:
- Nebáť sa konfliktov a emócií v nich, pretože jednoducho patria k životu.
- Vzdelávanie a rozvoj v tejto téme sú mimoriadne dôležité, nakoľko manažéri a HR sú často konfrontovaní s narušenými vzťahmi na pracovisku a neriešenie, alebo zlé riešenie, môže paralyzovať nie len účastníkov ale celé tímy a firmy.
- Nutné je komunikovať, a najmä osobne. Rozprávanie sa, otvorená a úprimná diskusia z očí do očí, schopnosť počúvať a akceptovať odlišný názor, sú najlepšou prevenciou.
- Nebáť sa využívať nestranných odborníkov v prípade, ak sa problém vyriešiť nedarí, ak sa vzťahy zhoršujú, ak hrozí nákladný a dlhotrvajúci súdny spor, či ak sa objavia náznaky šikany, bossingu, mobbingu, staffingu, obťažovania alebo diskriminácie.
„Z praxe sa ukazuje, že včasný a odborný zásah pri HR „prúseroch“ zvyšuje spokojnosť a angažovanosť zamestnancov a zvyšuje hodnotu zamestnávateľskej značky oveľa viac ako akýkoľvek benefit.“
– Michal Révay
WS: Tvrdíš, že sa nebojíš nazrieť ani do tých najtemnejších zákutí firiem. Vieš nám povedať niečo o najťažšej situácii, akú si kedy musel riešiť?
Keďže som viazaný mlčanlivosťou a dôveru mojich klientov si nesmierne vážim, konkrétny prípad opäť uvádzať nebudem. Zložité sú všetky situácie, kde je potrebné prelomiť rokmi zaužívané postupy, zmeniť prístup a ochotu zodpovedných osôb a venovať sa zanedbaným oblastiam vo vnútri firmy. Pritom prevencia problémov v zamestnaneckých vzťahoch môže byť prekvapivo lacná a efektívna. Často ide len o využívanie nástrojov, ktoré firma dávno má. Stačí vedieť, kde ich hľadať a ako ich použiť. Riešil som však aj niekoľko prípadov spojených s úmrtím zamestnanca, a hoci som trénovaný aj na ne, práve tieto považujem z odborného aj ľudského hľadiska za najťažšie.
WS: Momentálne ponúkaš svoje kurzy cez platformu Workshop.sk. Prečo si si vybral na propagáciu a predaj svojich kurzov našu platformu?
Ako nezávislý lektor som hľadal spôsob ako doručovať svoje vzdelávacie aktivity čo najväčšiemu množstvu klientov a čo najjednoduchším možným spôsobom. Koncom minulého leta som sám zvažoval vytvorenie e-shopu, avšak otvorené kurzy neponúkam pravidelne a vo veľkom množstve. Mať poloprázdny vlastný e-shop považujem za horšie ako nemať žiadny.
Preto, keď sa mi v septembri objavil na LinkedIn príspevok vznikajúcej platformy Workshop.sk, neváhal som. Po zbežnom prezretí stránky som zistil, že táto platforma sa podobá tomu, čo som sám plánoval, a ponúka ešte o niečo viac. Z pohľadu lektora je veľmi jednoduché administrovať ponuku a z pohľadu klienta je ešte jednoduchšie kúpiť si presne to, čo potrebuje. Navyše, platforma má veľmi dobrý support. Zuzka a jej kolegovia robia naozaj výbornú prácu.
WS: Rozhodol si sa z každého predaného miesta na svojich kurzoch venovať 10% z ceny organizácii Plamienok n.o. (www.plamienok.sk). Čo ťa viedlo k takému nápadu?
Hoci sa na otvorené kurzy môže prihlásiť ktokoľvek a ľudia majú radi zľavy, väčšina tém z môjho portfólia je určená najmä firemným klientom a zamestnancom. A neklamme si, firmy majú dosť peňazí na to, aby v rozvoji svojich ľudí potrebovali moje symbolické zľavy. Na LinkedIn som sa pred časom zúčastnil jednej netradičnej dražby, ktoré organizuje veľmi inšpiratívny učiteľ a mentor Dávid Králik. Výťažok z nej išiel na dobré veci. Dal som si dve a dve dokopy, a namiesto nepotrebných zliav som sa rozhodol venovať 10% z každého predaného miesta Plamienku n.o..
Plamienok robí neuveriteľne záslužnú a výnimočnú prácu pre nevyliečiteľne choré deti a ich rodiny. Spojiť rozvoj zdravých a silných firiem a zamestnancov s pomocou tým najslabším mi dáva veľký zmysel.
WS: Práca s ľuďmi vie byť niekedy poriadne náročná. Aké veci ťa vedia v ľudskom správaní zamrzieť alebo nahnevať, či už na kurzoch alebo mimo nich?
Som dosť tolerantný a hnevám sa iba na ľudí, ktorí vedome konajú zlo. Zamrzieť ma však dokáže neochota diskutovať, ľudská zadubenosť, chýbajúce kritické myslenie, ale aj chýbajúci nadhľad a zmysel pre humor. Netreba sa brať až tak vážne a treba vedieť odpúšťať.
WS: Uvažoval si niekedy nad tým, čo by si robil, pokiaľ by si sa nevenoval lektorskej činnosti? Aký je tvoj „dream job“?
Hmm, ako štyridsiatnik si už väčšinu povolaní, ktoré som si vysníval ako malý, môžem škrtnúť. Môj “dream job” je určite spojený s ľuďmi, len ho teraz neviem konkrétne pomenovať. Momentálne ma úplne napĺňa možnosť využívať v prospech svojich klientov to, čo viem a čo som sám zažil, či už na pozícii lektora, organizačného poradcu alebo pracovného mediátora.
WS: Povedz nám, čomu sa najradšej venuješ vo svojom voľnom čase. Ako rád oddychuješ?
Oddychujem často a rád – vymýšľam aktivity pre moje workshopy, riešim s ľuďmi ich pracovné problémy a zhováram sa o smutných veciach… A teraz vážne. Rád varím, milujem cestovanie, najmä do Stredomoria, a rád si zahrám tenis.
WS: Prezradíš našim čitateľom o sebe nejakú pikošku z osobného života?
Som zaťažený na oranžovú farbu. Keby bolo po mojom, všetko by bolo oranžové, haha.
WS: Máš nejaké životné motto, ktorým sa riadiš? A prečo si si ho vybral?
O mojom životnom motte som nikdy neuvažoval. Zrejme by aj tak bolo každého polroka iné. Ako argument pre účastníkov sporu v mojej mediátorskej praxi však z času na čas používam „Dobré dohody robia dobré vzťahy“.
Autor: Simona Kocholová