Domov Inšpirácie Od lektorov pre lektorov: Ako zvýšiť interaktivitu svojich tréningov?

Od lektorov pre lektorov: Ako zvýšiť interaktivitu svojich tréningov?

Autor: Zuzana Riglerová

Potreba obohatiť proces učenia o zážitkové aktivity je na stole už od nepamäti. Svedčí o tom aj známy výrok Benjamina Franklina, ktorý má pôvod v osemnástom storočí: “Povedz mi to a ja to zabudnem, ukáž mi to a ja si to zapamätám, nechaj ma to urobiť a ja to pochopím.” 

Otázka zvyšovania interaktivity na tréningoch si však začala pýtať výrazne vyššiu pozornosť s nárastom obľúbenosti online školení. Začali sme hľadať odpoveď na otázku, ako spred obrazovky počítača zabezpečiť, aby si ľudia z tréningu skutočne niečo odniesli – ako robiť vzdelávanie lepšie, modernejšie a interaktívnejšie. 


Príprava na tréning: Pre-work

Príprava na tréning sa nesie v duchu výroku “Majme jasno v tom, čo chceme”. Vstup lektora do rozvoja ľudí totiž nezačína na tréningu, ale dávno pred ním. Je dôležité, aby ste poznali potreby svojich zákazníkov a vedeli na ich základe identifikovať zmysel a benefity vášho školenia, ktoré musia byť prepojiteľné ako s potrebami účastníkov, tak aj cieľmi spoločnosti.

Predtým, ako môžeme reagovať na novovzniknuté potreby a želania našich zákazníkov, musíme sa zamyslieť a vedieť si zodpovedať na nasledovné otázky:

  • Čo chcem účastníkov naučiť?
  • Čo už účastníci vedia?
  • Čo musím určite zaradiť do obsahu?
  • Aký obsah je len doplnkový?
  • Aké aktivity pomôžu účastníkom pri učení?
  • Aké je najlepšie poradie úloh a aktivít?
  • Ako zabezpečím prenos naučeného do každodennej praxe?

Druhým kľúčovým krokom je zapojenie samotných účastníkov nášho školenia do procesu manažovania očakávaní.

Pre-workové aktivity sú skvelým spôsobom zarámcovania účastníkov a budovania vzťahov ešte pred samotným tréningom. Správne zvolenými zadaniami dávate ľuďom príležitosť zoznámiť sa s vami, pochopiť, čo sa idú učiť a prečo sa to idú učiť práve od vás a získavate ich záujem zúčastniť sa. 

Dopad zle zvládnutého alebo vynechaného pre-worku na výsledok školenia môže byť obrovský, a preto nepodceňujte prípravu účastníkov na to, čo sa bude diať.

Inšpirovať sa môžete zopár pre-work pravidlami:

  • Poskytnite účastníkom primeraný čas na prípravu. Zadanie príliš skoro pred školením spôsobí, že do samotného školenia zabudnú, na čom pracovali. Úlohy tesne pred tréningom zasa nemusia kvôli iným povinnostiam stihnúť.
  • Poskytnite im jasné pokyny a zdôraznite pridanú hodnotu predprípravy (napr. “Budeme na školení s výstupmi pracovať” alebo “Na školení budeme na vašu prácu nadväzovať.”). V každom prípade nezabudnite, že výstupy z prípravy je potrebné na školení použiť! Inak môžu účastníci nadobudnúť pocit, že svoj čas príprave venovali zbytočne.
  • Urobte zadania zaujímavými a dajte im za nich motiváciu alebo odmenu.


Zvyšovanie interaktivity na tréningu

Počas online vysielania kurzov a realizácie online konzultácií lektori venujú mnoho času a energie, aby si osvojili rôzne prístupy a techniky, ako naďalej efektívne komunikovať a poskytovať pomocnú ruku svojim zákazníkom. Ak ste zatiaľ neobjavili vhodné nástroje a aplikácie alebo chcete vyskúšať niečo nové, prinášame vám zopár tipov na inšpiráciu.


Ako nahradiť flipchart pri online kurzoch / stretnutiach?


Ako a prečo používať tréningové videá?

Video je skvelý spôsob priblíženia určitej témy alebo vizualizovania náročnejšej teórie, pričom má taktiež funkciu zábavného a interaktívneho prvku, ktorým viete jednoducho oživiť školenie. Na tréningu však jeho využitie nekončí – môžete ho zaslať účastníkom aj v podobe pozvánky na školenie, ako zadanie v rámci pre-worku alebo podporu či návod v rámci follow-upu.


Typy videí, ktoré môžete použiť:

  • “Talking head” video

Personalizované video, vďaka ktorému vás účastníci majú príležitosť vidieť, a v rámci ktorého im môžete odovzdať určité informácie. Veľmi dobre využiteľné ako pozvánka na školenie.

  • Tutoriály alebo návody “ako niečo urobiť”

Ak chcete ukázať účastníkom určitý návod, zrozumiteľným spôsobom je nahrať si svoju obrazovku. Takéto video je veľmi rýchle na natočenie, jednoduché na postprodukciu a účastníci mu často pochopia lepšie ako písanému textu.

  • Prezentačný štýl (obrázky a text)

Existuje široký výber možností, od jednoduchých záberov a animácií až po akčné dokrútky s príbehom a emóciami.

Odporúčame:

  • Doodly (videá, v ktorom animovaná ruka kreslí / píše na bielu plochu alebo sklenenú tabuľu).
  • Vďaka aplikácii Sketch Camera si môžete nechať prekresliť a využiť akúkoľvek svoju fotku.


– Toonly (videá s animovanými postavičkami):

  • PowerPoint prezentácia konvertovaná na video 

Jedným z najjednoduchších spôsobov odovzdávania informácií je využitie PowerPoint prezentácie. Priamo v PowerPointe môžete k jednotlivým snímkam nahrať hlasový komentár a prezentáciu uložiť ako video.

  • Hrané video natáčané kamerou

Časovo aj finančne najnáročnejší spôsob je hrané video. Najčastejšie sa na jeho produkciu využíva externá spoločnosť. Odporúčame v prípade, že budete video / dokrútku používať dlhodobo na prezentačné účely.

  • Môžem používať ukážky z filmov alebo seriálov?

Áno. Podľa Zákona č. 185/2015 Z. z. (Autorský zákon), paragraf 44 “Použitie diela na vyučovacie účely a pri výskume” hovorí: Do autorského práva nezasahuje osoba, ktorá bez súhlasu autora použije zverejnené dielo vyhotovením rozmnoženiny, verejným vykonaním alebo verejným prenosom na účel názornej ukážky pri výučbe alebo pri výskume, ak pri takomto použití nedochádza k priamemu alebo nepriamemu majetkovému prospechu.


Aký budget si na natáčanie potrebujete pripraviť?

Základný rozpočet na MAC
Základný rozpočet na Windows
Doplnkový hardware / software


Odporúčané stránky a aplikácie

Databáza fotiek / hudby

Fotky a hudbu, ktoré môžete bezplatne používať, nájdete v rôznych online databázach. Odporúčame:  

Úprava videa:

  • DaVinci Resolve (free)
  • iMovie (free na MAC)
  • Adobe After Effects (20,99 dolárov mesačne)
  • Alternatíva: objednať postprodukciu externe a podporiť freelancerov napr. na jaspravim.sk

Zdieľanie videa:

  • Youtube (pozeranie)
  • Google Drive (sťahovanie)
  • Dropbox (pozeranie a sťahovanie)


Nezabudnite na Follow-up

Zodpovednosť lektora nekončí momentom, v ktorom sa na konci dňa s účastníkmi rozlúči. To, či malo školenie pre zákazníka skutočný zmysel, sa dozvieme jedine v prípade, že spravíme po školení follow-up.

Účastníci získajú čas na sebareflexiu a budú môcť poskytnúť nie len úprimnú spätnú väzbu na naše školenie a na to, či získané zručnosti využívajú v praxi, ale taktiež si niektoré body zo školenia osviežiť. Vďaka follow-upu vieme taktiež zistiť, aký ďalší rozvoj je potrebný.


Najčastejšie formy follow-upu:

  • Follow-up stretnutie (kratšie ako tréning, slúži na refresh vedomostí a vyriešenie ťažkostí, s ktorými sa účastníci stretli pri prenose novonaučeného do praxe)
  • Handouty (hmatateľné podklady z tréningu, ku ktorým sa môžu účastníci kedykoľvek vrátiť) a akčný plán na konci školenia, čo konkrétne chcú odteraz robiť inak
  • Google formulár alebo iný dotazník
  • Kahoot kvíz alebo test na záver školenia
  • Follow-up e-mailom po 1 mesiaci (čo si ešte pamätajú) a po 3 mesiacoch (čo ešte používajú)


Všetky tipy v tomto článku vznikli v rámci diskusie na online Meetupe pre lektorov, ktorý dňa 9.7.2020 zorganizovala platforma Workshop.sk. Nestihli ste tento meetup? Sledujte nás na LinkedIn a nepremeškajte ďalšie plánované komunitné stretnutia.

Podobné články

Zanechať komentár